Re: Happy hacking aften den 26 er den stadig aktuel

From: Michael Knudsen (none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 21 Jan 2005 - 15:14:00 CET

Date: Fri, 21 Jan 2005 15:14:00 +0100
From: Michael Knudsen <none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Happy hacking aften den 26 er den stadig aktuel

Quoting per engelbrecht (per@xterm.dk):
> Mht. valg af OS, saa vil jeg da som OpenBSD-mand anbefale OpenBSD, men
> vil tilfoeje at alt BSD er godt. Valget mellem FreeBSD, OpenBSD og/eller
> NetBSD er ofte et temperamentsspoergsmaal og kan som saadan ikke
> diskuteres.

[Jeg er ogsaa uden tvivl mest til OpenBSD.]

Min erfaring med pf paa FreeBSD er ikke vildt god. Jeg tror, at der
nogle ting, der ikke er porteret korrekt, men jeg ved det ikke. Jeg har
oplevet en raekke problemer:

        o pfctl -k virker ganske enkelt ikke. pfctl -Fs virker fint.
        o Nogle gang forsvinder regler ved load af nyt regelsaet, uden
        der meldes fejl. Jeg har vist kun observeret dette i forbindelse
        med ALTQ-regler, e.g. route-to, men jeg er ikke sikker. Et
        reload har som regel loest problemet.
        o Efter at have loadet et regelsaet virker de nye regler ikke --
        nogle gange gaar der et stykke tid (15-30 sekunder), foer de
        traeder i kraft; pfctl -sr og -sn viser de korrekte regler.

Jeg har ikke hoert om andre med samme problemer, men jeg er stoedt paa
det paa to forskellige 5.3-maskiner. Begge har koert SMP -- maaske kan
det have noget at sige.

Jeg har ikke meldt det til Max Laier eller andre, da jeg ikke selv koerer
FreeBSD, samt at fejlen har vaeret periodisk og svaer at reproducere.

Retfaerdigvis skal det siges, at begge maskiner koerer i oejeblikket, og
jeg har ikke oplevet nogen problemer med dem, siden de blev sat i
produktion.

Mvh. Michael.

--
There is no place I can go, there is no way I can hide.
It feels like it keeps coming from the inside.