Re: Happy hacking aften den 26 er den stadig aktuel

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 21 Jan 2005 - 11:52:10 CET

Date: Fri, 21 Jan 2005 11:52:10 +0100
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Happy hacking aften den 26 er den stadig aktuel

On Fri, Jan 21, 2005 at 11:28:14AM +0100, Martin Mathiassen wrote:
> Vil bare høre om der stadig er Happy Hackin Aften den 26 Januar
> Beklage jeg ikke kunne i december for meget arbejde ;-(
> og vil så hører om der kommer nogen som er 100m mester i firewalls
> vil godt selv havde hjælp til min min box med 6 infaces og vil hører om
> det vil værer smart at lave noget forarbejde
> inden den 26 så som install af OS osv.
> boxen indeholder en 350 mhz p2 med 192 mb ram og 6 gb disk og 1 stk 3com
> 905tx-m og 1 stk intel og 1 stk 570 med 4 porte
> box en er ibm pc 300
> Så foreslag til om der skal lægges OpenBSD 3.6 eller FreeBSD 5.3 eller
> [...]

Det er ikke lige den letteste opgave. Hvis jeg dukker op (ved ikke om jeg har
tid endnu) kan det godt være at jeg gider at hjælpe (hvis du bruger PF). Jeg
har selv sat et par bokse op næsten magen til.

Omkring OS så skal du efter min mening ikke spekulere så meget på hvilken af
BSD'erne du vælger hvis du vil køre PF. Dog skal det siges at OpenBSD nok vil
være de første med nye features.
Du bør nok i stedet kigge på driversupport for dine netkort. Jeg har haft
nogen problemer med mine 3Com 905 kort og med mine D-Link 4 ports kort
baseret på dc driveren (21143 chipset). Derfor er jeg skiftet fra OpenBSD til
FreeBSD, men det betyder _ikke_ at du _skal_ vælge FreeBSD.
Jeg har ikke prøvet at bruge PF under NetBSD så...

Hvis du vil køre IPFilter el. IPFW så er det nok FreeBSD du skal kigge på.

Hvis du vælger at bruge PF så kig på OpenBSD.org efter dokumentation og/eller
søg på undeadly.org.

Mvh
Sven