Re: BSD pxeboot og install - uden cdrom i serveren og med seriel konsol

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 20 Jan 2005 - 20:31:44 CET

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: BSD pxeboot og install - uden cdrom i serveren og med seriel konsol
Date: Thu, 20 Jan 2005 20:31:44 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 20/1-2005, at 18.24, Jesper Louis Andersen wrote:

> Quoting Henrik Kramshøj (hlk@kramse.dk):

> FreeBSDs bootloader er ogsaa lidt mere generel end den, som OpenBSD
> leverer. Hvis man skal hive en OpenBSD op via PXEboot, saa skal man
> bare have fat i en bsd.rd, der er en kernel+ramdisk image. Da en
> saadan leveres af OpenBSD-fyrene bliver det nemt. Den er ogsaa rar at
> have i baghaanden paa /, naar man nu engang kommer til at smadre sin
> kerne/userland.
>
> FreeBSD er lidt svaerere at faa til at koere. Da jeg skulle lave en
> ...snipsnip
> [...]
Personligt ville jeg have foretrukket flere sigende fejlbeskeder fra
bootloaderen
- hvis man ikke har prøvet din smøre med NFS før er FreeBSD bootloaderen
RET tavs om hvad der går galt - på thecamp.dk rodede vi lidt med tcpdump
for at finde ud af hvad der overhovedet gik galt i processen.

Det var altså inden jeg opdagede muligheden for at tvinge den til TFTP

Btw, jeg kan godt lide netinstall idet jeg vedligeholder en del
kursussystemer
som IKKE har CD drev - så er det meget nemmere at sætte dem igang :-))

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000