Re: BSD pxeboot og install - uden cdrom i serveren og med seriel konsol

From: Jesper Louis Andersen (none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 20 Jan 2005 - 18:24:32 CET

From: "Jesper Louis Andersen" <none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
Date: Thu, 20 Jan 2005 18:24:32 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: BSD pxeboot og install - uden cdrom i serveren og med seriel konsol

Quoting Henrik Kramshøj (hlk@kramse.dk):

> NB: Default bootloaderen fra FreeBSD bruger NFS og boot
> proceduren er unødvendigt kompleks på Free - OpenBSD er ekstremt
> simpel i forhold til!

FreeBSDs bootloader er ogsaa lidt mere generel end den, som OpenBSD
leverer. Hvis man skal hive en OpenBSD op via PXEboot, saa skal man
bare have fat i en bsd.rd, der er en kernel+ramdisk image. Da en
saadan leveres af OpenBSD-fyrene bliver det nemt. Den er ogsaa rar at
have i baghaanden paa /, naar man nu engang kommer til at smadre sin
kerne/userland.

FreeBSD er lidt svaerere at faa til at koere. Da jeg skulle lave en
laptop-installation af 5.3 uden disk- eller cd-rom-drev, var proceduren
nogenlunde som du skriver. Men da jeg ikke havde nogen FreeBSD-maskine
at bootstrappe fra er TFTP_LOADER_SUPPORT ikke en option. Ergo:

1. Hent et styk .iso
2. vnconfig/mdconfig(8) den ind.
3. Pil /boot ud og smid et sted hvor du vil have noget NFS-boot
4. Pil pxeboot ud og saet tftp til at kunne serve den.
5. Konfigurer DHCP til at boote fra det
6. Rod lidt rundt i /etc/exports og start nfsd,rpcbind/portmap samt
                mountd.
7. Ret /boot/loader.conf med
   vfs.root.mountfrom="ufs:/dev/md0c"
   Saa vi vaelger mfsroot.gz i stedet for at vaelge alt muligt andet.

8. Hvis ting ligger rigtigt, saa gaar det godt.

Man kan ogsaa sige: Hvad du skrev + NFS. Alt i alt ikke svaert at faa
til at koere synes jeg. Men det havde da vaeret nemmere med en samlet
kernel+ramdisk image man kunne have trukket direkte over tftp.

Imidlertid finder jeg det ikke meget slemmere at smide en NFS-server op.
Som regel goer du kun ovenstaaende fordi:

a) Du er en noerd, der lige vil goere det uden at investere i et ekstra
   drev.
b) Du skal bootstrappe 10**6 maskiner.

Og saa bliver tiden det tager at starte 3 services meget lille.

Det fede ved FreeBSDs bootloader er at der er en af dens stages (stage
2 vil jeg tro), der indeholder en forth-fortolker. Laekkert!

--
jlouis