Re: Homeplug

From: Simon Rigét (none@s1--paragi.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 22 Feb 2005 - 15:31:04 CET

From: "Simon Rigét" <none@s1--paragi.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Homeplug
Date: Tue, 22 Feb 2005 15:31:04 +0100

to (det er hvad min radio teknik viden fortæller mig)
> 50/50.
>
> Det er rigtigt med en/to ledninger, men den primære grund er at hvis
> man bruger to (snoede) ledninger virker det i langt mindre grad
> som utilsigtet antenne.

Hamp eller ej. Det kommer lidt an på frekvensen. Men du behøver ikke jord.
Hvis der bare er forskel. Vi taler formegentligt om frekvenser i mange MHz
området her. Så det opfører sig på samme måde som tilsvarende radiosignaler.
I princippet kan du bruge luften, computeren eller alt andet der ikke
svinger med samme fase/frekvens. det er ikke svært. Problemet er at få
signalet frem, uden at blive spist eller forstyrret af hårtørrere,
lysamature ol.

Princippet med snoede ledninger handler ikke så meget om udstråling som om
indstråling. Uskærmede ethernetledninger støjer meget. Men indkommende støj,
udbalanceres ved, at det der kommer ind på et stykke af ledningen, kommer
ind i modfase på det næste osv. Det er det princip man bruger ved
telefonledninger og som er videreudviklet i cat 4,5,6 kabler vi bruger til
nettet. Men det forudsætter selvfølgeligt at støjkilden er et stykke væk for
at give en jævn fordeling.

Der er rigtig meget teori (og praksis) i dette. Håber dog denne meget
simplificerede forklaring fremmer forståelsen.

MVh Simon Rigét