Re: Host RAID

From: Søren Klintrup (none@soren--klintrup.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 31 Aug 2005 - 13:47:35 CEST

Date: Wed, 31 Aug 2005 13:47:35 +0200
From: Søren Klintrup <none@soren--klintrup.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Host RAID

Morten Winther wrote:

> Wow - kan vi lige få det her ned på gmirror newbie niveau ;-D
>
> Jeg har nu læst om gmirror på 3-4 forskellige steder på nettet og
> ingen anvender det på samme måde som handbook beskriver det.
>
> Er der nogen der har en komplet opskrift som de har brugt med succes?
> Jeg synes noget af det jeg er faldet over virker lidt kompliceret. Jeg
> kan blandt andet ikke forstå hvorfor nogle kopier disk 1 til 2
> manuelt ved opsætning når gmirror insert ad1, vel så burde få den til
> at rebuilde automatisk og så overskriver den vel bare alt.

> [...]

Jeg har selv rodet med den "mærkelige" metode i et lab for nyligt, da vi
skulle se om det var muligt at sætte mirror op på en eksisterende
maskine og minimere nedetiden (og det er det ;).

Grunden til at man vil vælge at bruge denne er at systemet kan være
online indtil lige inden man skal boote (evt med en rsync af filer lige
inden den bliver booted så man er sikker på at ændringer med, alt efter
hvad der bliver lavet på serveren), og man skal ikke have adgang til en
fysisk konsol, så det kan gøres selvom serveren står i et datacenter og
man blot har fået en ekstra disk sat i senere.

Hvis man derimod blot har en workstation hvor man bare smækker en CD i
og booter på en liveCD, så er der vist ikke den store grund til at
begynde at tage krumspring for at undgå lidt nedetid, hiv fat i løsning #1.

--
Med venlig hilsen
Søren Klintrup