Re: Valg af vpn client on OpenBSD

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 29 Aug 2005 - 11:47:08 CEST

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Valg af vpn client on OpenBSD
Date: Mon, 29 Aug 2005 11:47:08 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 29/08/2005, at 10.25, Allan Wermuth wrote:

> Hej
>
> Jeg ønsker, fra min hjemmearbejdsplads, at connecte mig til min
> arbejdsplads VPN concentrator.
> Altså en forbindelse mellem min OpenBSD 3.7 baserede arbejsstation
> og en Cisco 3000 VPN concentrator.
> Cisco VPN concentratoren understøtter både ipsec og pptp, så jeg
> ville høre om der er nogen
> som kan anbefale en vpnclient. Jeg kan se, at der i ports
> eksisterer pptpclient og vpnc (Cisco client),
> men vil gerne vide hvad der fungerer bedst, eller om det er hip som
> hap.

Et godt sted at lede efter information om OpenBSD og forbindelse til
diverse
VPN produkter er
http://www.allard.nu/mailman/listinfo/openbsd-ipsec-clients

"About OpenBSD-IPsec-Clients
This is a mailing list discussing the use of IPsec clients connecting
to an OpenBSD server.
"
Det er med IPsec direkte med de indbyggede værktøjer

Det lader til at flere har rapporteret om forbindelse til Cisco 3000 VPN
- men min erfaring er at der ofte er noget snavs i vejen som gør at
man altid
skal tweake VPN-løsninger og ofre døde gummikyllinger for at få det
til at virke
for alle der skal have forbindelse ;-)

NAT is BAD you know ;-)

Så hvis du har en fin non-RFC-1918 adresse på din OpenBSD er der
gode chancer for IPsec.

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000