Re: Accesspoit på en OpenBSD

From: Peter N. M. Hansteen (peter@bgnett.no)
Date: Tue 23 Aug 2005 - 09:34:52 CEST

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Accesspoit på en OpenBSD
From: peter@bgnett.no (Peter N. M. Hansteen)
Date: Tue, 23 Aug 2005 09:34:52 +0200

Jakob Kjøller <none@jakob--kjollers.dk.lh.bsd-dk.dk> writes:

> Jeg sidder og prøver at findet en god HowTo om at lave et accesspoint på en
> ath0 driver.

Jeg har satt opp et slikt hjemme nå i sommer. Jeg kommer nok til å sette
sammen dette i en webtilgjengelig sak en gang med det første, men i alle
fall -

skapet.datadok.no var allerede gateway med nokså enkelt NATende
gateway-oppsett, altså med en /etc/pf.conf der hovedinnholdet er

# nat/rdr
nat on $ext_if from $int_if:network to any -> ($ext_if)
rdr on $int_if proto tcp from any to any port { 20, 21 } -> 127.0.0.1 \
   port 8021

block all

og deretter en liten ramse pass-regler.

Så var det /etc/hostname.ath0,

up media autoselect mediaopt hostap mode 11b chan 6 nwid kakemonster \
nwkey 0x1deadbeef2 inet 10.168.103.1

- mode 11b siden det visstnok for akkurat den ath-utgaven jeg satt med[1]
var den modusen som hadde størst sjanse til å fungere stabilt.

Så klonet jeg nat- og rdr-reglene i /etc/pf.conf slik at de ville
fungere for ath0 også, nå kalt "$air_if" -

nat on $ext_if from $int_if:network to any -> ($ext_if)
nat on $ext_if from $air_if:network to any -> ($ext_if)
rdr on $int_if proto tcp from any to any port { 20, 21 } -> 127.0.0.1 \
   port 8021
rdr on $air_if proto tcp from any to any port { 20, 21 } -> 127.0.0.1 \
   port 8021

og gjorde tilsvarende endringer i pass-reglene.

Endelig satte jeg opp dhcpd til å dele ut adresser på subnettet $air_if:network.

I en slik tilstand er det ikke uoverkommelig å cracke seg inn på nettet
ditt, men med wepkey har du om ikke annet markert at du har et ønske om
å holde ressursene for deg selv. Som andre har nevnt kan det være smart
å bruke authpf til adgangskontroll, for eksempel slik at alle som ikke
har passert authpf-autentisering kun vil bli dirigert til en webside som
forklarer at dette nettet ikke er åpent, alternativt en
signup-applikasjon som godtar kredittkort ;)

Som sagt har jeg tenkt å skrive noe om dette etterhvert, sannsynligvis
som en utvidelse av PF-prekenen min[2], når jeg bare får tilkjempet meg
tilstrekkelige timer med ro til å formulere dette ordentlig.

[1] ath0 at pci1 dev 4 function 0 "Atheros AR5212" rev 0x01: irq 11
    ath0: AR5212 5.6 phy 4.1 rf5111 1.7 rf2111 2.3, ETSI1W, address 00:0d:88:c8:a7:c4
    - et D-Link DWL-AG520, jeg har også testet DWLG520, som ser ut til
    å fungere tilfredsstillende. IKKE kjøp DWL-G520+, som er basert på
    TIs chipset ACX-111, og krever noe proprietær firmware.

    En annen ting du kan komme ut for, er at landskode må settes
    eksplisitt ved å patche kjernen, se
    http://marc.theaimsgroup.com/?l=openbsd-bugs&m=111134384223143&w=2

[2] http://www.bgnett.no/~peter/pf/

--
Peter N. M. Hansteen, member of the first RFC 1149 implementation team
http://www.blug.linux.no/rfc1149/ http://www.datadok.no/ http://www.nuug.no/