Re: Ændring af partioner

From: Michael Knudsen (none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 07 Apr 2005 - 22:11:00 CEST

Date: Thu, 7 Apr 2005 22:11:00 +0200
From: Michael Knudsen <none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Ændring af partioner

Quoting Martin Kjeldsen (martin@martinkjeldsen.dk):
> Ok, det er helt sikkert en mulighed værd at overveje. Men jeg er så grådig at
> jeg også gerne ville have rigtigt fat i de 10G /home så ville tage. Er det
> muligt at tage backup at hele /usr og /home (jeg har masser af plads) og
> slette /usr partionen og /home partionen for herefter at lave /usr igen og så
> pakke dataene ud?

Ja, hvis du har plads til backuppen, sletter du bare partitionerne med
/usr og /home og opretter en ny. Jeg har ogsaa set nogen snakke om et
vaerktoej, der kunne `vokse' filsystemer, men der er vist nogle problemer
med det, saa det ikke er vildt smart alligevel.

Note: Hvis du benytter tar til at flytte data med, saa husk p som
argument til udpaknings-tar-processen.

Jeg har i oevrigt fundet ud af, at det mange gange er en god idé at ikke
partitionere al plads paa en disk med det samme. Tag, hvad du har brug
for nu, og opret partitioner til nyt, efterhaanden som du faar brug for
det.

Mvh. Michael.

--
There is no place I can go, there is no way I can hide.
It feels like it keeps coming from the inside.