Partitionerings warning

From: Benny Simonsen (none@bsd-dk--slbs.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 30 Sep 2004 - 11:56:29 CEST

Subject: Partitionerings warning
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
From: Benny Simonsen <none@bsd-dk--slbs.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: 30 Sep 2004 11:56:29 +0200

Hej

Når jeg installere FreeBSD 5.x på min nyeste maskine får jeg en
warning når jeg vil partitonere disken som er en

MAXTOR 6Y160P0 160GB * DM +9 * - En 160GB SATA.

Warningnen er:

WARNING: A geometry of 317632/16/63 for ad2 is incorrect. Using a more
lilkely geometry. If this geometry is incorrect or you are unsure as
to wheter or not it's correct, pleace consult the Hardware Guide in
the Documentation submenu or use the (G)eometry command to change it
now.

Remember: you need to enter whatever your BIOS thinks the geometry is!
For IDE, it's what you where told in the BIOS setup. For SCSI, it's
the translation mode your controller is using. Do not use a ''physical
geometry''.

fdisk rapporter:
DISK Geometry: 19929 cycls/255 heads/63 sectors

Hvis jeg så trykker 'g' i fdisk foreslår den 19929/255/63.

BIOS giver ikke meget hjælp i mine øjne. (ASUS P4P800 Deluxe
motherboard)

Vendor: Maxtor 6Y160M0
Size: 163.9GB
LBA Mode: Supported (enabled)
Block Mode: 16 Sectors
PIO Mode: 4
Async DMA: Multiword DMA-2
Ultra DMA: Ultra DMA-5
SMART Monitoring: Supported
 (SMART=Self-Monitoring, Analysis and Reporting Tecnology)

32 bit transfer: Enabled (Har først prøvet med disabled)

Ind til videre har jeg blot ignoreret warningen, men maskinen kører
mildest talt ikke ret godt, men problemer som f. eks:
- Vil ikke altid boote så meget at OS begynder at blive loadet.
- Core dumps fra programmer som kører stabilt på andre maskiner.

Så lidt hjælp ønskes.

Skal jeg vælge 19929/255/63?

PS. jeg regner med at installerer fra bunden, så det er ikke et
problem at ændre disk geometrien for mig.

/Benny

--
Benny Simonsen