(løst) problemer med at oversætte php4/5 på freebsd 5.x (amd64)

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 24 Sep 2004 - 00:30:15 CEST

Date: Fri, 24 Sep 2004 00:30:15 +0200 (CEST)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: (løst) problemer med at oversætte php4/5 på freebsd 5.x (amd64)
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej.

Fandt årsagen. ./configure undersøger om mcrypt er
valgt. Hvis det er, oversætter ./configure et lille
program kaldet conftest, som skal teste hvilket
krypteringer OS'et understøtter. ./configure undlader
at inkludére header-filen unistd.h, og core dumper. Da
testen så bliver negativ, opfater ./configure det som
om at OS'et ikke understøtter bl.a. md5.

Løsningen er at ændre i ./configure så den inkluderer
unistd.h. Jeg har lavet en patch som jeg har lagt i
files-mappen under lang/php4, og har geninstalléret
php4 med bl.a. mcrypt-understøttelse (portupgrade -fp
\*php4\*), og nu er jeg i stand til at logge ind vha.
md5-kryptering.

Har sendt patchen til vedligeholderen af php.

Php4-mcrypt-modulet *virker* som føromtalt på i386
uden patchen, så den er i første omgang kun aktuel for
amd64, men det burde ikke skade at unistd.h tages med
i ./configure uanset hvilken platform det afvikles på
(relativt til FreeBSD forstås).

Hilsen
Claus