Re: Firewall.

From: Thomas Hjorth (none@qdk--amok.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 23 Sep 2004 - 10:03:14 CEST

Date: Thu, 23 Sep 2004 10:03:14 +0200
From: Thomas Hjorth <none@qdk--amok.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Firewall.

Tomas Norre Mikkelsen wrote:
> Hej igen,

> Jeg er heller ikke sikker på NAT er den rigtige løsning, men det var
> bare det jeg lige kom på først.
Ud fra dit diagram, så er det ikke den rigtige løsning, dog er det da en
mulig løsning.

> Det jeg gerne vil er at have 1 firewall som jeg kan bruge på begge
> maskiner så det kun skal vedligeholdes et sted.
>
> host1 (global_ip1) -------
> |---firewall----internet
> host2 (global_ip2) -------
Så skal du enten rute eller bridge, NAT oversætter jo fra en
global/public (jeg antager du taler om en non-RFC1918) IP til en
interne/privat IP, hvilket ikke gir dig den opsætning du illustere.
Og selvfølgelig kan du nøjes med en firewall til alle dine maskiner. (i
hvert fald de 2). Har du overvejet om du overhovedet har brug for en
firewall?

Mvh Thomas