Re: Firewall books

From: Erik Norgaard (none@norgaard--locolomo.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 02 Sep 2004 - 10:21:04 CEST

Date: Thu, 02 Sep 2004 10:21:04 +0200
From: Erik Norgaard <none@norgaard--locolomo.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Firewall books

Allan Wermuth wrote:
> Jeg bestiller "Firewalls and Internet Security, Second Edition". Den ser rigtig
> "fornuftig" ud.

For fem øre blandede holdninger :-) :

Firewalls er ikke så komplicerede igen, hvis du kan læse et router
filter så er du sådan set også langt med firewalls. IP-Filter howto kan
du nå at læse mange gange mens du venter på din bog, og der står sådan
set det meste af det du behøver at vide :-)

Der jeg har set folk have problemer er nat, dvs. de har sat nat op og
kan så ikke finde ud af at skrive firewall regler - skal man nu skrive
reglerne til før eller efter nat? Hvis du har sat nat korrekt op skal du
slet ikke tænke på det :-)

Jeg tror at over tid vil du have glæde af TCP/IP illustrated. En god
reference som også giver stof hvis du senere skal til at arbejde med ids
eller lign. "illustrated" er måske lidt misforstået - der er figurer i
ja, men det er ikke en tegneserie. Hvis du skal have noget lignende men
lidt mere tegneserieagtigt, så kig på tcp/ip administration guide fra
O'Reilly ;-)

Nå ja, du kan få både tcp/ip administration og building firewalls som
een cd-rom.

Mvh Erik