Re: net performance problemery

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 29 Oct 2004 - 12:10:35 CEST

Date: Fri, 29 Oct 2004 12:10:35 +0200
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: net performance problemery

On Fri, Oct 29, 2004 at 11:40:22AM +0200, Jimmy Selgen wrote:
> Prøver at få en kammerats maskine op at køre med FreeBSD 5.2.1, men jeg er
> løbet i et "lille" problem.

For det første vil jeg anbefale at prøve 5.3. Den er i RC1 og så godt som
klar til release.

> ethernet kommunikation er utroligt langsomt, omkring 18kb sec, og maskinen
> er 100% idle. Til gengæld står alle netværks processer (ftpd, smbd, nfsd)
> med "sbwait"
>
> Så vidt jeg lige kunne google mig frem til så betyder det at de venter på
> en plads i send bufferen, og man kunne formode der ikke var hul igennem.

Der er sket rigtig meget fra 5.2.1 til 5.3 mht til flytningen af GIANT lock
til fine-grained locks i netværks-delen. Det er dog ikke alle drivere der er
GIANT fri.

> Vi har nu prøvet med 3 forskellige netkort, Realtek, 3com samt D-Link (som
> vist var et realtek kort), samt prøvet at tvinge den til 100baseTX,
> full-duplex.

Nu skriver du nogen firmanavne og ikke chipset...
Jeg ved at fxp og dc er GIANT fri (så vidt jeg husker). Fxp er Intel 825xx
kort. Dc er mange forskellige.

Håber det kan hjælpe lidt.
Sven Esbjerg