Re: fejl i vinum's dokumentation?

From: Jesper Monsted (none@jesper--monsted.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 23 Nov 2004 - 15:06:42 CET

Date: Tue, 23 Nov 2004 15:06:42 +0100
From: Jesper Monsted <none@jesper--monsted.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: fejl i vinum's dokumentation?

On Tue, Nov 23, 2004 at 02:25:24PM +0100, Valery Kotchiev wrote:
>Deres eksempel på 'Resilience og Perfomance' er at tage og stripe 5
>diske og spejle med de samme stripede 5 diske. Dvs:
> 1. spejl halvdel: A + B + C + D + E
> 2. spejl halvdel: C + D + E + A + B
>
>Det jeg ikke forstår er hvor 'resilience' kommer ind i systemet... hvis
>en af diskene (fx. A) står af, så ryger jo både den ene spejl halvdel og
>den anden fordi disken er med i begge stripes.

Du laver fem mirrors og striper over dem. Det er faktisk en helt fin
løsning. Jeg vil dog stadig nok gå efter en "almindelig" raid-10. :)

Hvis jeg skulle lave denne løsning ville jeg nok sætte read-preference
til den ene del af spejlene så man ikke skal søge så meget frem og
tilbage.

>En korrekt raid10 løsning ville jo være at lade halvdelen af diske være
>med i det første stripesæt og den anden halvdel i det andet sæt.

Dette er skam også en korrekt raid-10.

/Jesper