Re: 5.3-REL: install problem, hardisk (mere info)

From: Joachim Bondo (none@bsd--bondo.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 20 Nov 2004 - 15:42:17 CET

From: Joachim Bondo <none@bsd--bondo.net.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: 5.3-REL: install problem, hardisk (mere info)
Date: Sat, 20 Nov 2004 15:42:17 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 19 Nov 2004, at 09:37, Morten Skriver wrote:

> Jeg har løst problemet (midlertidigt) ved at disable dma. Dette
> gøres ved at tilføje hw.ata.ata_dma="0" i /boot/loader.conf eller
> med set hw.ata.ata_dma="0" i bootloaderens prompt.
>
> På denne måde køre du ikke UDMA100 med disken med kun PIO4.

Sådanne, Janne! Det løste problemet (midlertidigt). Jeg vidste ikke DMA
kunne være en issue. Jeg havde et DMA-problem med Rødhætte 8, hvor jeg
måtte slå det fra, når jeg skulle skrive på min data-partition. På et
tidspunkt glemte jeg dette og mistede på den bekostning hele min
CD-samling i mp3-filer (80+ GB)! Efter den lærestreg - og endnu en stor
rip-indsats - begyndte jeg at rsynce hver nat til en remote-server.

Da hardwaren var gammel, var min teori på det tidspunkt, at DMA var for
"hurtigt" for hardwaren, hvilket forkludrede skrivningen. Jeg ved ikke,
om det kan være rigtigt. Mit VIA-kort er et EPIA ME 6000, og jeg havde
ikke forventet det ville være en flaskehals.

Er der nogen, der har den fulde forståelse for problemet og et bud på,
om det er muligt at køre med DMA slået til (og i givet fald hvordan)?

Tak for den store hjælp til jer alle!

Joachim