Notebook problemer

From: Mikkel C. Simonsen (none@mcs--post5.tele.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 02 Nov 2004 - 02:58:51 CET

Date: Tue, 02 Nov 2004 02:58:51 +0100
From: "Mikkel C. Simonsen" <none@mcs--post5.tele.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Notebook problemer

Min far har lige købe sig en ny bærbar computer (i Aldi), og han har så
givet mig den, så jeg kan installere noget brugbart software på den.

Jeg har forsøgt at installere FBSD 4.10 på den, og det er også delvist
lykkedes. Det er først gang jeg har forsøgt mig med BSD på en bærbar...

Lige efter installation virkede netkortet ikke (kun Firewire
"netkortet"). Det indbyggede Broadcom netkort viste sig kun som en
ukendt enhed. Men ved hjælp af lidt Google søgning fandt jeg ud af at
kortet skulle være understøttet af bfe driveren - det var det dog ikke.
Den driver understøtter kun 0x4401 chip'en. Jeg prøvede som et forsøg
bare at rette 0x4401 til 0x170C i if_bfereg.h og det virkede! Så nu
virker netkortet i det mindste...

Der skulle også være noget trådløst netværk i maskinen, men det skal
ikke bruges til noget - endnu.

PCMCIA ser ikke ud til at virke. Når jeg stopper et CompactFlash kort i
står der bare pccard: card inserted, slot 0. Skulle der ikke ske noget
mere? Burde den nye disk ikke blive "opdaget"?

Der ser ud til der er noget bøvl med controlleren. Her er lidt fra dmesg:

pci_cfgintr: can't route an interrupt to 2:4 INTA
pcic0: <YENTA PCI-CardBus Bridge> at device 4.0 on pci2
pcic0: PCI Memory allocated: 0x88000000
pci_cfgintr: can't route an interrupt to 2:4 INTA
pcic0: No PCI interrupt routed, trying ISA.
pcic0: Polling mode
pccard0: <PC Card 16-bit bus (classic)> on pcic0
pci_cfgintr: can't route an interrupt to 2:4 INTB
pcic1: <YENTA PCI-CardBus Bridge> at device 4.1 on pci2
pcic1: PCI Memory allocated: 0x88001000
pci_cfgintr: can't route an interrupt to 2:4 INTB
pcic1: No PCI interrupt routed, trying ISA.
pcic1: Polling mode
pccard1: <PC Card 16-bit bus (classic)> on pcic1

Nogen forslag?

Jeg prøvede også at tilføje ACPI til kernen, men det ændrede ikke noget.
Jeg tilføjede også "device pcm" for at få lydkortet igang, men ifølge
Gnome er lydkortet muted. Skal man gøre andet for at få lyd?

Det sidste jeg har bøvlet med er XFree86. Den version der følger med
4.10 (4.2) understøtter ikke Radeon chip'en ordenligt, så jeg har
forsøgt at installere 4.3. Det virker også, men nu brokker Gnome sig
over manglende plugins eller noget i den retning. Er der en nem måde at
opgradere XFree86 + desktop på en gang?

Er der evt. en anden version af FSBD der understøtter den meget "nye"
hardware bedre? 5.x?

Jeg har uploaded hele dmesg filen her:
http://stiftsbogtrykkeriet.dk/~mcs/dmesg.txt

Jeg håber der er nogen der har nogle råd/forslag...

Venlig hilsen

Mikkel