Re: TB UFS2-filsystem på FreeBSD 5.x

From: Kristen Nielsen (none@krn--krn.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 28 May 2004 - 19:00:34 CEST

Date: Fri, 28 May 2004 19:00:34 +0200
From: Kristen Nielsen <none@krn--krn.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: TB UFS2-filsystem på FreeBSD 5.x

Hej Claus.

Jeg havde i nogle tidligere (3.x) FreeBSD versioner problemer med for
lidt ram ved fsck af store (64-128GB) filsystemer.

Det kunne jeg omgå/klare ved at raise limit i det environment (shell)
der starter fsck. (jeg mener jeg satte en linie i /etc/rc som klarede
dette) (se kommandoen limit)

Det ser ud til at defaults er høje (unlimited) i dagens versioner af
FreeBSD.

Jeg tror du blot skal lave et 1.4TB system og teste det af.

lav nogle filer f.eks
cp /dev/random /sti/til/TB-disk

og force en fsck, forsøg også at force en background fsck på dette
filsystem.
Jeg har 1-2 gange oplevet at min maskine (ikke særligt nyt hw) døede da
background fsck startede. (jeg antog at den manglede enten memory, eller
havde andre fejl)

Generelt vil jeg anbefale IKKE at anvende async (eller soft) nfs mount,
da det øger risikoen for at dine filer ikke er ok ved fejl.
(serveren/clienten dør/skal genstartes)
(commits sker til den (i den) lokale nfs-client og ikke hele vejen
til/fra server NFS maskinen, men det er naturligvis lidt langsommere,
men data er til gengæld nået hele vejen til den maskine som har disken)

Hvis du kører softupdates på din TB partition (gør det!), så er det
netto resultat at dit fysiske filsystem altid er konsistent, men at der
KAN være ting fra memory disk-blokkene der ikke er nået hele vejen til
fysisk disk. Delay her ligger typisk i området 30-60 sekunder.
(det går ikke (meget) hurtigere for data at nå til disken, ved ikke at
anvende softupdates, men du har ikke garantien for det konsistente
fysiske diskimage.)

Hvis mange clienter tilgår NFS serveren så er amd (automounter) en god
ting, da de maskiner som ikke pt. bruger NFS linkete ikke er mounted,
hvilket minsker antallet af maskiner der hænger når serveren ikke svarer.

Jeg håber du kan bruge lidt af disse hints til noget.
Det vil være rart om du postede lidt erfaringer når du har afprøvet
eller valgt løsning.

Kristen