Re: 5.2.1 og SATA

From: Joachim Bondo (none@bsd--bondo.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 21 May 2004 - 11:08:45 CEST

From: Joachim Bondo <none@bsd--bondo.net.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: 5.2.1 og SATA
Date: Fri, 21 May 2004 10:08:45 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 21 May 2004, at 00:48, Phil Regnauld wrote:

> Hej Joachim,
Hej Phil!

> Hvad siger boot -v hvis du, når du har nået sysinstall's hovedmenu,
> trykker på scroll lock og scroller tilbage en skærm op eller to ?
> Finder FreeBSD noget kontroller ?

Jeg er desværre absolut svag i hardware, så det meste af outputtet
under boot giver ingen mening for mig. Her er de linier (skrevet af fra
skærmen), jeg mener kan have noget med sagen at gøre:

acpi0: <DELL PE750 > on motherboard
pcib2: <ACPI PCI-PCI bridge> at device 28.0 on pci0
pci2: <ACPI PCI bus> on pcib2
pci2: <mass storage, RAID> at device 1.0 (no driver attached)

Det, der i mine - indrømmet - temmelig naive øjne kan se lidt underligt
ud, er "no driver attached", som om den godt nok ser enheden, men ikke
har en driver til den.

> Hvad med BIOS config ?

Jeg har ændret frem og tilbage på indstillinger, der ser ud til at have
med hardiskene at gøre (beklager endnu en gang mit lave niveau på dette
område), men når jeg gør det, siger den under BIOS-opstarten, at
diskene ikke er fundet. Med de nuværende indstillinger vises de to
diske, inden FreeBSD tager over.

> Der er en god chance for, at FreeBSD ikke endnu understøtter
> 750'ens SATA chipset...

Ja, det frygter jeg også. I så fald er jeg tvunget til at installere
Windoze, da der med maskinen følger sådanne drivere med, hvilket
selvfølgelig ville være en ulykke. Maskinen skal primært fungere som
fil- og backupserver for et antal mindre virksomheder i et
Windows-netværk. Jeg synes jo det kunne være sjovt, hvor det var
FreeBSD/Samba, der tog sig af tingene. For ikke at tale om tilgang til
maskinen udefra.

On 20 May 2004, at 21:28, Torben Sørensen wrote:

> Hvad siger din BIOS... har den fundet diskene??

Som sagt, ja. Den finder diskene.

> Har du prøvet med almindelige fladkabler?

Nej. Hvad er fidusen med dette? Det jeg helst vil opnå er, at jeg får
adgang til de 2 diske separat. Men uanset kablerne, skal der vel stadig
drivere til det pågælgende chipset?

> Jeg har 2 WD raptor 10000 rpm SATA diske i min workstation (FreeBSD
> 5.2.1) og det køre perfekt...

Det var også mit indtryk, at 5.2.1. var ret godt med på dette område,
men der er selvfølgelig flere chipsets...

Joachim