Re: Problem med sendmail 8.12.10 og relaying

From: Kim Nielsen (none@kn--insecurity.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 17 Mar 2004 - 06:25:24 CET

Subject: Re: Problem med sendmail 8.12.10 og relaying
From: Kim Nielsen <none@kn--insecurity.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: Wed, 17 Mar 2004 06:25:24 +0100

On Wed, 2004-03-17 at 02:26, Kristen Nielsen wrote:
> Hejsa Kim.
>
> Et par hurtige tips.
>
> Check at din sendmail.cf faktisk er genereret fra dine .mc filer.
> (fjern /flyt den, og generer en ny - check timestamp etc.)

jeg har prøvet at slette den og lave en ny via make install

> sendmail.cw skal indeholde de domæner du håndterer.
> (måske hedder filen: /etc/mail/local-host-names på din masine - set i
> config filen)

den hedder local-host-names på min og indeholder en liste over domainer
så den skulle være god nok

> access (/etc/mail/access) indeholder ip numre du accepterer/spærrer fra
> på formatet:
>
> addresse/ip nummer OK/RELAY/REJECT/(vistnok DISCARD)
> eks:
> 1.2.3.4 OK
> x@y.dk RELAY
> @p.dk REJECT

jep den indeholder:
127.0.0.1 OK
localhost OK
<domaine> OK
192.168 RELAY

> db filen "genereres" med makemap programmet:
> (på samme vis med virtuser filen)
> (køres fra /etc/mail kataloget)
> cat access | makemap hash access

jep den laves også via make i /etc/mail

> jeg håber dette giver lidt hjælp.
> og så husk at genstarte sendmail når du ændrer i
> sendmail.cf og sendmail.cw filerne.
> db filerne (og aliases) kan ændres on the run.

Desværre relayer den stadigvæk :( og jeg kan simpelhen ikke finde ud af
hvorfor ..