FreeBSD ports: expat2 i ny version giver problemer

From: Erik Norgaard (none@norgaard--locolomo.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 15 Mar 2004 - 14:45:52 CET

Date: Mon, 15 Mar 2004 14:45:52 +0100 (CET)
From: Erik Norgaard <none@norgaard--locolomo.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: FreeBSD ports: expat2 i ny version giver problemer

Hej,

Jeg har lige opgraderet fra 4.9 til 5.2.1, standard install med
X-Kern-Developer og herefter går jeg igang med ports. Først
installerer jeg cvsup fra pakke og derefter opdaterer ports træet
til -CURRENT.

Nu kommer problemet så:

expat2 var i distributionen,
MD5 (expat-1.95.6.tar.gz) = ca78d94e83e9f077b5da2bfe28ba986a

men efter cvsup,
MD5 (expat-1.95.7.tar.gz) = 2ff59c2a5cbdd21a285c5f343e214fa9

Der er nogle andre pakker som jeg heller ikke vil udelukke har
betydning, gettext og libiconv.

Det viser sig at give en masse problemer, for stort set alt
linker til expat, cvsup, X11, Gnome, nmap, gnupg osv.

I flere tilfælde kunne jeg finde frem til at det var en .so.4-fil
der i den nye version var blevet til .so.5, men jeg er ikke sikker
på at det kun var den ene fil der var problemet.

cvsup og X11 blev installeret fra install-cd'en. Det betyder at
alt skal reinstalleres eller opgraderes. Er der en måde man kan få
de to pakker til at co-existere så det hele ikke skal reinstal-
leres? Er det her en bug, eller blot livet i -CURRENT?

Det problem har nok ikke kun betydning for FreeBSD 5.2.1, men også
4.x - det var faktisk en portupgrade der skød min X i sænk, så jeg
endte med at mene at det nok var ligeså hurtigt at reinstallere
og så få klaret opgraderingen til 5.x i samme omgang. Derfor må
jeg anbefale at passe på med at opdatere expat o.lign...

Mvh Erik

GnuPG: http://www.locolomo.org/home/norgaard/norgaard.gpg.asc
pub 1024D/11D11F9E 2003-08-15 Erik Norgaard <none@norgaard--locolomo.org.lh.bsd-dk.dk>
     Key fingerprint = C394 81C4 D137 EEE5 39BE 82D5 3E6B FB3E 11D1 1F9E