Re: Store HD'ere ?

From: Morten Liebach (none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 14 Mar 2004 - 11:47:53 CET

Date: Sun, 14 Mar 2004 11:46:53 +0059
From: Morten Liebach <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Store HD'ere ?

On 2004-03-14 10:45:45 +0100, Gregers Petersen wrote:
> Jeg havde først tænkt mig at lave 2 partitions på disken - en til
> systemet & en til "lagerplads" - men kom så til at tænke på at det
> simpleste måske var at lave en stor 'slice' på disken hvor jeg så bare
> allokere rigtig mange GB til: /usr
> Men så kom jeg til at tænke på at der måske var et eller andet med
> "store diske", som kunne skabe problemer på en eller anden måde ?
>

> Men jeg kan selvfølgelig også bare lave 2 partitions også mount'e
> "lagerpladsen" under /usr (eller lignende).

Jeg ville lave flg.:

/ mounted med sync option, der skal næsten aldrig andet
                end læses fra den partition alligevel, og man er på
                røven hvis den går i stykker.
/var med softupdates, nodev, nosuid
/usr med softupdates, nodev
/home med softupdates, nodev, nosuid

Og så /tmp monted som md(4) device hvis du har RAM nok, ellers lav en
partition til det også. Hvis du chroot()'er noget der skal have en
/dev/log på /usr eller /var så skal du fjerne nodev fra den partition,
og qmail i std. installation vil heller ikke virke med nosuid på /var,
men ellers er ovenstående rimeligt fornuftigt.

Jeg plejer selv at bruge lidt flere partitioner til /usr/src, /usr/local
etc., men så skal man vide en del mere om hvor meget plads man har brug
for på forhånd til de forskellige ting, selvom der er jo nok at tage af
på 16 GB, jeg har normalt kun 20 GB på min laptop. :-)

YMMV.

Med venlig hilsen
                                 Morten

--