Re: Kan ikke tilgå server udefra

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 15 Jul 2004 - 11:40:14 CEST

Date: Thu, 15 Jul 2004 11:40:14 +0200
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Kan ikke tilgå server udefra

On Thu, Jul 15, 2004 at 10:35:50AM +0100, Joachim Bondo wrote:

> Da em0 er det "lokale" netkort giver det god mening, at default
> gatewayen er 10.4.63.2. Men på em1, som er det "eksterne" netkort,
> skulle gatewayen være 62.244.178.225, og det er den ikke.
>
> Hvis jeg statisk tildeler IP-adresser på begge netkort, som du
> foreslår, og lader defaultrouter være 62.244.178.225, kan jeg faktisk
> tilgå maskinen udefra, men nu ikke indefra!

Du kan tilgå din maskine fra samme 10.x.x.x subnet som din server. Nu kan jeg
ikke huske hvilken netmaske du brugte på dit 10 subnet, men lad os antage at
den er 255.255.255.0 altså en c klasse så kan alle med adresser 10.4.63.1-254
tilgå din server.

> Det får mig til at spørge, om man ikke kan sætte defaultrouteren
> separat for de to netværkskort? Eller er det noget helt andet jeg skal
> gøre?

Det spørgsmål svarer jo ligesom sig selv. Defaultrouter? Nej man kan ikke
have flere defaultrouter - det strider ligesom imod princippet.
Du kan dog sætte statisk ruter op der angiver at andre 10 net kan tilgås via
en intern 10.x.x.x gateway.

Jeg vil anbefale dig at købe OReillys bog om TCP/IP og læse den. Det er en
rigtig god bog både for begyndere og noget øvede.

Mvh.
Sven