Re: FreeBSD 4.10/5.2 og HP DL380

From: Anders S. Jensen (none@doozer--freakout.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 01 Jul 2004 - 22:45:47 CEST

Date: Thu, 1 Jul 2004 22:45:47 +0200
From: "Anders S. Jensen" <none@doozer--freakout.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: FreeBSD 4.10/5.2 og HP DL380

On Thu, Jul 01, 2004 at 10:06:19PM +0200, Jakob Kruse wisely wrote:
> Under opstart af installationen af en freebsd 4.10 fryser maskinen når den
> kommer til den første "grafiske" skærm.

Jeg vil mene at spørgsmålet nok er på kanten af hvad der egentlig
hører til på vores udmærkede novice liste, men nuvel.
Jeg skal da gerne svare her for denne ene gangs skyld... ;-)

Kunne du være lidt mere præcis omkring den første "grafiske" skærm?
FreeBSD installeres via et tekst interface, men hen mod slutningen
starter sysinstall xf86cfg op hvis man har valgt at installere
XFree86 og at konfigurere den på det tidspunktl.
Er det her den fryser for dig?

Jeg har været ude for at det samme på det tidspunkt, og har
fundet at nogle særlige grafikkort (bl.a. nogle Neomagic som
sidder i gamle IBM laptops) kan finde på at fryse når man
skal ud af grafik mode hvis 'accel' er enabled.

Jeg har i den situation valgt at undlade at konfigurere XFree86 under
installationen, men i stedet håndkode en XF86Config fil.
Der er eksempler som du bare skal file til, og Google vil sikkert
kunne hjælpe dig med at finde en du kan prygle direkte ned i
/usr/X11R6/lib/X11 og køre med.

Alternativt kan du køre xf86cfg manuelt efter installationen,
og endda forsøge at køre den i text mode.

> Håber i kan hjælpe

Håber at det hjalp.

--
Mvh,