Re: Ethereal

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 26 Jan 2004 - 08:05:45 CET

From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Ethereal
Date: Mon, 26 Jan 2004 08:05:45 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 25/1-2004, at 15.23, Allan Wermuth wrote:

> Hej
>
> Jeg kører FreeBSD release 5.2 på min arbejdsstation, og jeg har
> installeret sniffer værktøjet "ethereal" fra ports. Når jeg prøver, at
> køre ethereal får
> jeg at vide, at jeg ikke har de nødvendige rettigheder til mit
> netværksinterface.
>
> Jeg har så su'et til root, og efterfølgende sat rettighederne for mit
> netværkskort (/dev/bpf0), hvorefter jeg som almindelig bruger nu får
> adgang
> til mit netværkskort, som hedder xl0.

> [...]
evt. lade det være og bruge:
        sudo ethereal

Det virker lidt pjattet at almindelige brugere ikke må sniffe pakker
og det bedste råd er altid at bruge protokoller og programmer
hvor det er ligegyldigt om pakkerne opsnappes.
(DØ: telnet, rsh, FTP, POP3 osv. brug SSH, HTTPS, POP3S osv.)

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000