Harddisk Layout ?

From: Søren Elleby Sørensen (none@ses--groove.nu.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 18 Jan 2004 - 14:11:25 CET

Date: Sun, 18 Jan 2004 14:11:25 +0100
From: Søren Elleby Sørensen <none@ses--groove.nu.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Harddisk Layout ?

Hej,

Det er lykkedes for min legeserver at ødelægge sit raid 1.
Radiet' blev udelukkende brugt til 'system-areal'.
Faktisk døde den ene disk, og inden jeg nåede at få lavet
en backup til dvd (jeg har ingen tapestation), af mine vigtige
ting døde disk 2 også.

Men den er ikke helt død - jeg kan boote på disken,
og angive mit root partition ved mountroot> prompten.

/ bliver mountet read-only - men jeg kan ikke køre fsck på den.

Heller ingen bonus, hvis jeg undlader at boote i single-user mode.

fejl:
Can's stat /dev/ad10s1a: No such file or directory
Can's stat /dev/ad10s1a: No such file or directory

Så har bootet op på de nye diske, og ville se om jeg kunne
enten mounte den gamle /usr partition - men det vil den
heller ikke.

hvis jeg forsøger at mounte den får jeg samme fejl,
som hvis jeg havde bootet på disken.

Can't stat .. osv osv

Nu kunne jeg så godt fristes til, at tro at der ikke er noget
på disken (for some reason) udover / - men jeg vil gerne lige tjekke
den inden jeg begynder at lave et dd image, og lede det hele igennem
med de praktiske forensics værktøjer.

Men findes der tools, der kan give mig et output af hvad der ligger
på en disk (partioner osv).

Jeg har luret i handbooken, og på google selvfølgelig.
Har dog bare fået bekræftet, at jeg er en nød forbi jeg ingen backup
har. Nogle der kan give et hint - eller skal jeg tude ? :)

Mvh

--
Søren Elleby Sørenen