Re: PPTP & mpd (Was Re: VPN)

From: Kristian Rask (none@krask--mediac.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 17 Jan 2004 - 21:23:57 CET

From: "Kristian Rask" <none@krask--mediac.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: PPTP & mpd (Was Re: VPN)
Date: Sat, 17 Jan 2004 21:23:57 +0100

Hej Morten

> Jeg har kigget lidt på mpd og det ser jo ud til at kunne lade sig gøre.
> Jeg er dog ikke helt stiv i netværk og hvad der hører til så jeg har
> lige et par spørgsmål.

> Sådan som jeg har forstået det så skal man have en ip-range så hver
> klient der kobler op får sin egen IP. Er det korrekt? Det vil sige at
> jeg ikke behøver at køre nogen form for NAT?

Ja, men du kan også vælge at køre NAT. Det er irellevant.
Det er dog ikke mpd der kører NAT hvis man gør det, men den almindelige
natd.

> Men jeg går ud fra at klienter kan forbinde til samme ip til selve
> serveren der kører mpd og så får deres egen ip som er synlig når de går
> videre ud på nettet?
Ja (hvis det er en offentlig IP range)

> Med hensyn til alle de ip'er man bruger, skal de så sættes op med
> ifconfig_fxp0_alias0 osv eller er det noget mpd selv klarer?
Nej - mpd klarer selv at lave de entries der skal bruges

> Jeg er lidt i tvivl om |set ipcp ranges /local/width/ /remote/width
Hvis du kører NAT er det ikke sikkert at din local range er bredere end 1
Din remote range er typisk større end een, men der ikke nødvendigvis lige så
stor som antallet af klienter

> Er der nogen der vil dele et par conf-filer der viser hvordan flere
> klienter kan forbinde på samme tid via PPTP?
Jeg kan da godt strikke noget sammen..

mvh

Kristian