Re: VPN

From: Flemming Laugaard (none@flemming.laugaard--uni-c.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 15 Jan 2004 - 21:15:08 CET

Date: Thu, 15 Jan 2004 21:15:08 +0100 (CET)
Subject: Re: VPN
From: "Flemming Laugaard" <none@flemming.laugaard--uni-c.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

> Er det ikke bedre at bruge den, af virksomheden, beskyttede adgang til
> Internettet? Forudsat at klienter så kun acceptere forbindelser gennem
> VPN. Det må da være muligt.

Det er da absolut muligt ... Man skal bare have en vpn klient der ikke
laver split-tunneling. Checkpoint FW1 kan begge slags med deres egen "vpn"
klient. Men det kommer til at belaste virksomhedens linie dobbelt, hvilket
muligvis er lidt fjollet. For hvis folk har en firma pc (særligt MS
Windows) med på rejse, er den vel (forhåbentligtvis) konfigureret med
firewall, velkonfigurede, sikre applikationer, virus scanner, spyware
detection, fuldt opdateret, osv etc osv ;-)
Det hele kommer an på den analyse jeg talte om tidligere. Når den er
gennemført, ligger alle svarene der.
> Og så er der jo fordelen af proxyservere og deslige.

ja, det er da fint med proxyer ... men linien bliver stadig belastet ;-)
Ikke sikkert at det betyder noget, andet end flere omkostninger...

Med venlig hilsen
Flemming Laugaard