Re: VPN

From: Søren Elleby Sørensen (none@ses--groove.nu.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 15 Jan 2004 - 14:49:27 CET

Date: Thu, 15 Jan 2004 14:49:27 +0100
From: Søren Elleby Sørensen <none@ses--groove.nu.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: VPN

On Thu, Jan 15, 2004 at 02:38:37PM +0100, Morten Winther wrote:

> Serveren skulle køre FreeBSD og klienterne er forskellige versioner af
> Windows og Apple. Klienterne sidder mest på lokale net, har ikke egen
> offentlig ip og ip'en skifter stort set hele tiden.

Jeg har ikke selv haft det store held med fx. IPsec og dynamiske IP'er
på klientsiden, kombineret med FreeBSD.
Hermed ikke sagt, at det ikke kan lade sig gøre :)

> Skulle gerne være en nem løsning, så brugerne selv kan sætte det op på
> klient-siden.

Okay, nu skrev du FreeBSD, og nem klient installation :)
Men - Cisco's mindre VPN Concentrator (3005/3030) kan fint gøre
det du gerne vil, og en 3005 koster ikke mange tusinde kroner.
På klienten installerer Cisco's egen lille IPsec klient,
som er bundled med en statefull software firewall.

--
Søren Elleby Sørensen