VPN

From: Morten Winther (none@mw--mwi.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 15 Jan 2004 - 14:38:37 CET

Date: Thu, 15 Jan 2004 14:38:37 +0100
From: Morten Winther <none@mw--mwi.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: VPN

Hej

Først skal jeg lige sige at jeg er helt blank når det gælder VPN. Jeg
har en usercase hvor en række klienter er koblet op på fremmede net;
hoteller, hotspot mm. Derfor kunne jeg godt tænke mig at kunne give dem
en krypteret forbindelse via noget VPN, men hvad kræver dette af
henholdsvis klient og server?

Klienterne skal ikke kun ind på vores eget netværk, men herefter videre
ud i verden - altså en slags gateway.

Serveren skulle køre FreeBSD og klienterne er forskellige versioner af
Windows og Apple. Klienterne sidder mest på lokale net, har ikke egen
offentlig ip og ip'en skifter stort set hele tiden.

Skulle gerne være en nem løsning, så brugerne selv kan sætte det op på
klient-siden.

Nogen der kan give lidt hints til hvor jeg skal starte?

Software til henholdsvis klient og server?

/ morten