Re: 5.3 install-problem (acd0: TIMEOUT)

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 17 Dec 2004 - 08:56:19 CET

Date: Fri, 17 Dec 2004 08:56:19 +0100
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: 5.3 install-problem (acd0: TIMEOUT)

On Fri, Dec 17, 2004 at 01:11:31AM +0100, Joachim Bondo wrote:
> Jeg starter op med 5.3-RELEASE CD'en i DVD-drevet, og forbløffende
> megen hardware genkendes. Også DVD-drevet:
>
> acd0: DVDROM <MATSHITADVD-ROM SR-8175/G025> at ata1-master UDMA33
>
> Men efter at have genkendt wi0 og pccard2, dukker denne linie op:
>
> acd0: TIMEOUT - READ_BIG retrying (2 retries left)
>
> Og så hænger den fast der. Drevet spinder under hele forløbet. Jeg har
> Googlet uden at komme nærmere på en løsning. Så nu må jeg spørge de
> sande eksperter: Hvad kan der være galt -- eller mere interessant; hvad
> ER der galt, og hvordan kan jeg løse det?

Dit drev svarer ikke inden for rimelig tid.
Når nu det er et DVD/CD-ROM drev så er første mulighed dit medie. Kontroller
at der ikke er ridser, pletter eller at der er skævt. Prøv det i andre drev
og se om de spinder op og ned i hastighed eller om det 'bare virker'.
Hvis det ikke er mediet så kan det være din hardware. Kontroller at din
harddisk er master på første ATA-kanal og dit DVD-drev er master på anden
kanal (se om det hjælper at sikre dette).
Prøv at skifte kabel til DVD-drevet. Ofte har folk for lange eller for
dårlige kabler. Prøv med et nyt, kort ATA-133 kabel.
Det kan være drevet. Har du problemer med det under Windows? Symptomer som
at Explorer er lang tid om at svare når du putter et medie i drevet og at
drevet spinder op og ned mange gange kan tyde på der er noget galt.
Du kan prøve at opgradere firmware på drevet og nogen gange hjælper det også
med en BIOS opgradering.
Sidst men ikke mindst kan det være ATAng (freebsd driveren) der ikke kan med
dit drev - typisk fordi det ikke svarer i henhold til ATA standarden. Søg på
google og/eller prøv et andet drev.

Mvh.
Sven Esbjerg