Re: pf og freebsd

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 09 Dec 2004 - 11:48:26 CET

Date: Thu, 9 Dec 2004 11:48:26 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: pf og freebsd
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

> pf_enable="YES"
> pf_rules="/etc/pf.conf"
> pflog_enable="YES"
> pflog_logfile="/var/log/pflog"
>
> Eller også kan man kompilere kernen med følgende:
>
> device pf
> device pflog
> device pfsync
>
> Er det ligegyldigt hvilken måde man implementere pf
> på under FreeBSD?
> Er der perfomancemæssige forskelle?

Jeg har lagt det ind i kernen, sikkert fordi jeg ikke
kunne aktivére det korrekt som moduler mens 5.3 var i
beta.

Pfsync kan bruges til at have to brandvægge aktive,
her fungerer den ene som reserve, og har hele tiden
korrekt state-tabel etc. så allerede etablere
forbindelser ikke afbrydes, hvis den primære går ned.
Har ikke testet det i praksis.

Hvad ydelse angår, læste jeg en tråd på
freebsd-current hvor tesen var at egenskaber som
ligger i kernen, er "inline", og skal gå en smule
hurtigere. Husker dog ikke om det specifikt var
udtrykket inline vedkommende brugte.

Men om det har nogen praktisk betydning er jeg ikke
klar over.

Claus