Re: skyggefiler på /var-partition på FreeBSD

From: Robert Martin-Legène (none@robert+bsd-dk--martin-legene.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 08 Dec 2004 - 16:55:30 CET

Date: Wed, 8 Dec 2004 16:55:30 +0100
From: Robert Martin-Legène <none@robert+bsd-dk--martin-legene.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: skyggefiler på /var-partition på FreeBSD

On Wed, Dec 08, 2004 at 10:35:34AM +0100, Claus Guttesen wrote:
> Det underlige er at
> /var-partitionen (på 8 GB) fyldes op med stort set
> ingenting, og alligevel så rapporterer den at der er
> overtrukket på kontoen. En 'du -hs /var/*' viser at
> der er ca. 100 MB inkl. undermapper.

Prøv også blot du -s /var - hvis filerne ligger i f.eks /var/.fisk så
vil din /var/* ikke fange dem.

Men det er nok ikke det som er problemet. Og jeg ved heller ikke lige
hvad det er. Men du skal være opmærksom på, at en fil tager plads på
disken indtil den er slettet fra alle kataloger på partitionen (links i
inoden når 0) samt at ingen programmer har filen åben. Det er med andre
ord muligt at lave en "on-disk" database som ingen kan referere, ved at
lave en ny fil (som giver dig en fildeskriptor) og slette den
umiddelbart efter. Herefter kan du stadig skrive til og læse fra filen,
så længe du blot har det åbne filhandle. I det øjeblik filen lukkes, vil
filen så forsvinde helt.

Når du går i single-user-mode, så se hvilke processer som kører. Prøv
evt at slå dem ihjel én af gangen, og se om du kan se om du pludselig
får pladsen igen.

Prøv om det giver noget.

-- robert