skyggefiler på /var-partition på FreeBSD

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 08 Dec 2004 - 10:35:34 CET

Date: Wed, 8 Dec 2004 10:35:34 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: skyggefiler på /var-partition på FreeBSD
To: bsd-dk <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej.

Har en FreeBSD 5.2.1-server til internt brug med bl.a.
clamav/amavisd-new, samba. Det underlige er at
/var-partitionen (på 8 GB) fyldes op med stort set
ingenting, og alligevel så rapporterer den at der er
overtrukket på kontoen. En 'du -hs /var/*' viser at
der er ca. 100 MB inkl. undermapper.

En 'shutdown now' til single-user-mode frigiver ikke
pladsen. Der skal en genstart til, så viser 'df -h' at
der er ca. 80 MB på /var.

Jeg hælder til den antagelse at det muligvis kan være
(så har jeg vist også fået dækket min ryg)
clamav/amavisd-new som tager pladsen. Fra
/etc/amavisd.conf:

$QUARANTINEDIR = '/var/virusmails';
$virus_quarantine_to = 'virus-quarantine';

Det er en gammel indstilling, som har overlevet, da
der ikke er behov for at gemme evt. virus-mails. Så
$QUARANTINEDIR er ændret til '' (undef), så jeg
mangler blot at genstarte amavisd-new.

Kan det være den indstilling som tager så meget (tom)
plads?

Hilsen
Claus