Re: UPS nødstrøm

From: Gorm J. Siiger (none@gjs--sonnit.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 25 Apr 2004 - 22:47:00 CEST

From: "Gorm J. Siiger" <none@gjs--sonnit.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Sun, 25 Apr 2004 22:47:00 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: UPS nødstrøm

> For at undgå at det sker igen, overvejer jeg at anskaffe mig en UPS. Jeg
> har ikke større krav til UPS'en, end at den kan holde liv i 2 servere
> længe nok til, at de kan sende en mail/sms og lukke sig selv ned på den
> pæne måde. Prisen spiller også en rolle.
>
> Udfra ovenstående, hvilken UPS ville vælge/anbefale?

Det kommer an på hvor meget du vil beskytte dig imod, og hvor meget du vil
ofre.

 - Minimalt med en stand-by UPS, der kobler ind via et relæ.
 - Bedre med en line-interactive
 - Og endnu bedre med samme, bare med flere features :)
 - Og har du multi mange penge kan du køre parrallel koblet.

Jeg har ufattelig god erfaring med Powerware (tidl. Fiskars og Best) de laver
noget seriøst hardware der kan en hel del, men de er heller ikke de billigste.
Men det kommer som sagt an på hvor meget du vil beskytte dig.

Kig evt på http://www.powerware.com/EMEA/359.asp for en lille forklaring af
hvad de forskellige serier beskytter imod.

Jeg har flere 9120'ere kørende med stor tilfredshed.

For de fleste UPS installationer skal man huske en manuel bypass så man kan
servicere sin ups uden at lukke alle maskiner, og for de lidt større bruges
en trafo der også fungerer som bypass. (Trafo bruges da mange modeller kun
er 1 fases, og din energileverandør bliver temmelig ked af dig hvis du
trækker 32A på en fase uden at belaste de andre nogenlunde lige. og en skæv
belastning kan smadre forsyningsnettet, hvis de gøres i større stil. - men
sikringen på din stikledning ryger rimelig hurtig hvis du belaster så meget
i længere tid sammen med det almindelige forbrug.)

> Jeg har søgt lidt på google og kan se "nut" som en løsning til
> håndtering af UPS. Er der andre og måske bedre alternativer?

NUT er meget fornuftigt, det kan dog tage lidt tid at konfigurere - mest
fordi det har ændret sig imellem versionerne.

--
Gorm J. Siiger - SonnIT