fordel(e) ved FreeBSD (Var: Central Syslog server)

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 25 Apr 2004 - 09:32:54 CEST

Date: Sun, 25 Apr 2004 09:32:54 +0200 (CEST)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: fordel(e) ved FreeBSD (Var: Central Syslog server)
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

> Det er endnu ikke afgjort om Syslog serveren skal
> køre Linux eller
> FreeBSD....., mine kolleger har ingen erfaring med
> FreeBSD og er
> Derfor mest tilhænger af at installere en "Rødhætte"
> :-(
>
> På min arbejdsplads er der endnu mange, som ikke
> lige har "set lyset" ;-)

Tag en ny FreeBSD-installation, ingen
tillægsprogrammer. Lav en cvsupdate på ports-træet,
installér f.eks. php4 med en masse optioner, curl,
gettext, xml, xmlrpc, mysql, postgresql etc.og fortæl
hvordan ports-systemet finder afhængigheder, og f.eks.
installérer gettext, hvis du har valgt det.

Gør det samme på RH, igen med en så minimal
installation som muligt. Installér php4 med samme
optioner, hvor du kører rpm-installations-programmet.
Vis dem at for at lave en korrekt php4-installation,
kan det være nødvendigt at hente gettext-pakken først,
og hvis den tillige er afhængig af en tredie pakke,
tjaa, så må den hentes først osv. Alt sammen noget som
ports-installation gør for dig automatisk.

Installér portupgrade og vis hvor enkelt opgradéring
af pakker kan være (bortset fra gettext 0.12 -> 0.13,
den må tages manuelt by the way).

Sidst men ikke mindst, så laver du en cvsupdate med
f.eks. 5_2, og laver en make world/kernel. Er dog
usikker på, hvor meget det vil imponére dem.

Jeg har - som så mange andre også har gjort -
dedikéret en FreeBSD-server til at have src- og
ports-træet, og lader de andre servere NFS-mounte sig
op på den. Så kan du bedre sikre dig at alle servere
kører samme version af både src samt ports.

Håber du fik nogle indspil.

Claus

Yahoo! Mail (http://dk.mail.yahoo.com) - Gratis: 6 MB lagerplads, spamfilter og virusscan