Re: Erfaring med DB DNS servere (was: Opsætning af DNS server)

From: Dennis Kjær Jensen (none@signout--signout.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 21 Apr 2004 - 09:42:53 CEST

From: Dennis Kjær Jensen <none@signout--signout.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Erfaring med DB DNS servere (was: Opsætning af DNS server)
Date: Wed, 21 Apr 2004 09:42:53 +0200

> Nu vi er ved DNS servere kunne jeg godt tænke mig at høre hvad folk har
> af erfaringer med database baserede DNS servere.

> Jeg faldt over:
> http://www.powerdns.com/

> MyDNS 0.6: A MySQL-based DNS server

> Jeg er vandt til BIND 8 og ønsker en STABIL DB baseret DNS server.

Jeg kan til dels forstå dig. Ordene giver mening, men jeg mener ikke det
giver mening at have en MySQL server stående for at svare på alle dine DNS
queries. MyDNS oversætter jo reelt set bare NS queries til et SQL query og
returnerer resultatet, og det giver yderligere en fejlkilde den dag det
pludselig ikke virker. Og den skal nok komme.

Det er selvfølgelig fint at have tingene i en database så det er let at
vedligeholde og man har det et centralt sted. Men jeg ville helt klart
foretrække en løsning der genererede zonefilerne ud fra databasen i stedet
for at skulle spørge en DB server hver eneste gang der kom en forespørgsel
til min DNS server.

BIND er en glimrende og stabil DNS server, og den kan man sagtens generere
zonefiler til ud fra en database hvor man laver vedligeholdelsen i og hvor
dit webinderfjæs også laver ændringerne i. Et godt og stabilt DNS system bør
ikke have den unødige kompleksitet som f.eks. en SQL server vil give.

> ~Anders

... Dennis