BIND info, måske FAQ input?

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 19 Apr 2004 - 10:21:40 CEST

From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: BIND info, måske FAQ input?
Date: Mon, 19 Apr 2004 10:21:40 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 18/4-2004, at 23.01, Anders S. Jensen wrote:

> Eller:
> "Lær en mand at fiske, og han vil sidde i en båd og drikke øl
> dagen lang."

"Build him a fire and he will be varm for the rest of the day, set him
on fire and
he will be varm for the rest of his life" ;-)

Alle vores favorit OS'er har DNS info let tilgængeligt

Når man skal drive DNS skal man gøre sig klart om det er vigtigt
eller bare fjollerier ...

hvis det er vigtigt bør man vælge sin DNS server med omhu,
vælge sin platform med omhu, læse manualen med omhu, læse
vejledninger på Internet med omhu, konfigurere med omhu osv. ;-)

Hvis man vælger BIND er der BIND verison 8 og BIND version 9

BIND som er den mest brugte DNS server har tillige en ekstremt
god manual "the ARM"
http://www.nominum.com/content/documents/bind9arm.pdf
og der er FAQ'er spredt på hele Internet
(ARM findes forøvrigt i Docbook format i src, så den er god som
eksempel!)

Man BØR printe og indbinde sin ARM - den er det værd

Hvis man skal lave en ny server med BIND ville jeg vælge
version 9, mens en BIND8 server installation lige skal checkes
igennem først! BIND 9 er på visse områder mere restriktiv
med hensyn til zonerne.

Hvis man vil købe en bog kan jeg anbefale O'Reilly som har:
http://www.oreilly.com/catalog/dnsbindckbk/
DNS & BIND Cookbook
og den klassiske BIND bog DNS and BIND, 4th Edition
http://www.oreilly.com/catalog/dns4/

O'Reilly har ligeledes gode artikler om DNS, eksempelvis
10 "gotchas" ved BIND 8 -> 9

Der er altså ret meget information tilgængeligt, det undrede
mig derfor at tråden blev ved med at vokse så hurtigt med
så banale spørgsmål - lad os hellere få nogle gode spørgsmål ;-)

og til sidst kan man lige checke sine domæner med
http://www.dnsreport.com/

hmmmm, både dkuug.dk og bsd-dk.dk har kun eeen MX record
nå whatever ;-)

Vi ses

Henrik

Eventuelt FAQ input

Q: Hvordan laver jeg en DNS server på BSD med BIND?