Re: Install fest, grafisk installation?

From: Erik Norgaard (none@norgaard--locolomo.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 08 Apr 2004 - 20:07:36 CEST

Date: Thu, 8 Apr 2004 20:07:36 +0200 (CEST)
From: Erik Norgaard <none@norgaard--locolomo.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Install fest, grafisk installation?

On Thu, 8 Apr 2004, Christoffer Kjølbæk wrote:

> Jeg har tit installeret freeBSD som server, men aldrig med X og Gnome.
> Er det ikke noget med det tager en evighed at compilere X og Gnome?

Det kommer jo an på hvad for en processor mm du har. Jeg har netop
installeret FreeBSD 5.2.1, og kompileret _alt_ fra ports (mest fordi
jeg synes det er en lækker fornemmelse at skrive make install...
men også fordi pkg_add ikke henter og installerer dependencies)
på min Pentium IV 1.8Ghz.

X tager ikke så lang tid, men det gør gnome. Og man kommer til at
kede sig bravt, så man vil jo gerne bruge tiden på noget fornuf-
tigt imens:

1) Installere andre programmer

2) Udnytte båndbredden og hente source til dependencies eller
   andre programmer

Pas på med begge dele for det kan afbryde processen hvis du for-
søger at hente eller kompilere to gange på samme tid - og selvom
det ikke sker med de store programmer så sker det nemt med depen-
dencies.

Hvis du gerne vil kompilere alt, så sæt gnome til at kompilere
inden du går i seng - sørg for at computeren er på nettet. Jeg ved
ikke hvor lang tid det tager, men den er nok færdig når du står
op.

Jeg har ikke forsøgt at kompilere OpenOffice, det skulle tage
_rigtig_ lang tid og kræve 4Gb ledig plads...

Nå ja, lige en sidste ting: Det ser ud til at det kan betale sig
at køre "make install" fremfor "make install clean" da "clean"
også virker på alle afhængigheder - og igen kan få tingene til at
gå i spunk hvis du installere flere ting samtidig.

Mvh Erik

GnuPG Key: http://www.locolomo.org/home/norgaard/norgaard.gpg.asc
pub 1024D/B02CC311 2004-04-05 Erik Norgaard <none@norgaard--locolomo.org.lh.bsd-dk.dk>
     Key fingerprint = 6C11 B9B1 52BD F16D 34AD 9893 D3EC E6DB B02C C311