Backup problemer

From: Mikkel C. Simonsen (none@mcs--post5.tele.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 29 Sep 2003 - 23:28:29 CEST

Date: Mon, 29 Sep 2003 23:28:29 +0200
From: "Mikkel C. Simonsen" <none@mcs--post5.tele.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Backup problemer

Jeg har for nyligt skiftet fra at lave backup på bånd (Tandberg SLR50)
til harddisk. Jeg havde regnet med det ville gå hurtigere, men det det
gør det ikke...

Systemet jeg laver backup af er en Digital server (en af de store med
plads til fire PPro CPU'er - Prioris et-eller-andet). Den har dog kun én
CPU installeret og 256MB RAM. Styresystemet er FreeBSD 4.3.

Jeg laver backup på en PPro maskine med 200GB IDE harddiske i skuffer.
Styresystemet er her FreeBSD 4.8.

Jeg bruger samme backupprogram som jeg brugte til SLR drevet, nemlig
BRU. Det skriver bare til en fil på backup makinen over NFS i stedet for
SLR drevet.

Hastigheden er dog ikke særligt imponerende... Backuphastigheden ligger
omkring 500kB/s (over 100Mbit ethernet). Jeg prøvede at kopiere en stor
fil over FTP og NFS, og der var hastigheden henh. 7,6 og 3,2MB/s. Når
backupprogrammet kører er CPU belastningen meget lav på begge systemer,
så det er ikke problemet.

Er der nogen der har en ide om hvad der kunne være skyld i den lave
hastighed?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen