Alm. bruger mount floppy/CD-ROM

From: Torben Sørensen (none@tos--tinx.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 25 Sep 2003 - 21:34:39 CEST

Date: Thu, 25 Sep 2003 21:34:39 +0200
From: Torben Sørensen <none@tos--tinx.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@BSD-Dk.dk
Subject: Alm. bruger mount floppy/CD-ROM

Hej folks

Hvordan laver jeg det sådan at almindelige bruger kan mounte floppy
disks og cdrom og FreeBSD 5.1 husker opsætningen??

Jeg har fulgt vejledningen i haandbook:
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/faq/disks.html#USER-FLOPPYMOUNT

Men når maskinen booter skal jeg begynde forfra. Jeg har gjort følgende:

9.22. How do I let ordinary users mount floppies, CDROMs and other
removable media?

# sysctl -w vfs.usermount=1
# chmod 666 /dev/fd0
# chgrp operator /dev/fd0
All users can now mount the floppy /dev/fd0 onto a directory that they own:
% mkdir ~/my-mount-point
% mount -t msdos /dev/fd0 ~/my-mount-point
Finally, add the line vfs.usermount=1 to the file /etc/sysctl.conf so
that it is reset at system boot time.

Når jeg booter skal jeg (som root) gøre følgende for at brugere igen kan
mounte floppy disks:
# sysctl -w vfs.usermount=1
# chmod 666 /dev/fd0

--