Advarsel: boot af OpenBSD/i386 3.4 (eller snapshots af samme)

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 21 Sep 2003 - 20:17:10 CEST

Date: Sun, 21 Sep 2003 20:17:10 +0200
Subject: Advarsel: boot af OpenBSD/i386 3.4 (eller snapshots af samme)
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hejsa

Jeg har muntret mig lidt med OpenBSD på mine (test)maskiner hjemme.

Tidligere har man fint kunnet opgradere efter følgende metode:
1) hent snapshot eller release
2) kopier kernen bsd eller bsd.rd til /
  cp ~/download/OpenBSD3.4/bsd /
3) reboot - ikke nævnt i holsta's beskrivelse, men det anbefales
kraftigt!
4) pak resten af systemet ud
cd /;tar zxfp ~/download/OpenBSD3.4/base34.tgz osv.

- samt følge upgrade mini-FAQ fra openbsd.org

Se eventuelt følgende for en mere uddybende gennemgang:
Upgrading OpenBSD remotely
http://mongers.org/openbsd/upgrade

MIN erfaring er at dette ikke virker med 3.4 snapshots - som efter
sigende
skulle være ret tæt på OpenBSD 3.4!

Hvis man smider "3.4" kernen ned i / kan man ikke boote!
- der skal opgraderes boot blok før det virker!

Jeg overvejer lidt om løsningen er at lave en statisk kompileret
installboot (fra current) som så kan bruges til at smide den nye
bootblok
ned på disken med.
(installboot fra OpenBSD 3.3-stable vil ikke rigtigt kendes ved
de nye boot og biosboot, når man forsøger med
/usr/mdec/installboot -v /boot /usr/mdec/biosboot wd0 )

Den "nye" bootblok hedder 2.02 og vises således:
boot>

Jeg vil være interesseret i at høre kommentarer, da jeg har et par
maskiner
som helst skulle opgraderes remote - snarest muligt.
Idag har det kun været to VIA maskiner uden hverken cd-rom eller
diskettedrev.

Mvh

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000