Softwarepatenter ???

From: Jimi Joergensen (none@jimi--joergensen.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 06 Sep 2003 - 10:56:37 CEST

Date: Sat, 06 Sep 2003 10:56:37 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
From: Jimi Joergensen <none@jimi--joergensen.net.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Softwarepatenter ???

Hej Beasties,

Jeg er ikke helt klar på hvorfor man synes softwarepatenter er en dårlig ide..

Jeg mener, nogen skal jo betale for den tid du bruger på at kode et stykke software, nogen som efter al sansynlighed har en kommerciel interesse i at beskytte det produkt der lige har kostet skjorten at udvilke.

Så, set fra en kommerciel synsvinkel, kan jeg forstå at man vil ønske at beskytte visse teknologier som softwaren bringer til udnyttelse, men denne teknologi kan jo (og bør måske ?) patenteres selvstændigt i form af et metode-patent, hvorved (efter min bedste overbevisning) softwaren indirekte er beskyttet mod uautoriseret kommerciel udnyttelse.

Til gengæld, da software i min verden sidestilles med et musisk værk, kan jeg ikke forstå at man overhovedet kan patentere software (forestil dig at Kim Larsen har patenteret Rabalderstræde ;o), eller vil besvære sig med det, man er jo allerede beskyttet under copyright lovgivningen og loven om ophavsret.

Så mit spørgsmål er måske i virkeligheden, om det egentlig spiller den store rolle om man kan patentere software eller ej ?

 /Jimi

- Undetectable errors are infinite in variety,
  in contrast to detectable errors, which by definition are limited...