Re: Memory allokering i Python.

From: Jesper Louis Andersen (none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 24 Oct 2003 - 21:20:04 CEST

From: "Jesper Louis Andersen" <none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
Date: Fri, 24 Oct 2003 21:20:04 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Memory allokering i Python.

Quoting Anders Soendergaard (anders.soendergaard@nokia.com):

> <hint>Var _det_ ikke smart?</hint>

En mulighed er at opfatte det som hamrende smart. En anden mulighed er
at opfatte det som unoedigt komplekst.

> Jeg ved ikke rigtig hvor stort problemet i virkeligheden er,
> men jeg kunne da forestille mig at diverse scripting sprog som normalt
> forestår memory allokering for mig, ofte kunne fanges i FreeBSD's
> realloc() schema?

Det kommer an paa Garbage collectorens implementation. Hvis den
virkeligt allokerer i mange smaa breaks, ja saa kommer det til at
koste. Jeg ville dog helt klart skrive den, saa den tager stoerre
klumper af gangen, fordi den netop selv skal arrangere sin hukommelse.

Der er ikke langt til at taenke memory pools og lignende.

Specielt naar hukommelsen alligevel kun eksisterer virtuelt saa
lyder det som om man komplicerer kernen unoedigt hvis man proever
at vaere smart. Det er selvfoelgeligt et definitionsspoergsmaal
hvor kompleksiteten skal placeres, men i tilfaeldet med en GC, saa
bliver den naeppe simplere af at man allokerer i smaa bidder.

Det giver stof til eftertanke. Det sprog som jeg roder med til dagligt
har en GC og jeg vil da lige checke hvordan den klarer sig. Specielt
har vi det ''problem'' at linuximplementationen klarer sig godt fordi
linux har mmremap(). Jeg tror dog jeg kan give noget mere hastighed
til *BSD med lidt tanke.

--
j.