Re: Forøge størrelsen på /var i OpenBSD 3.3

From: Kristen Nielsen (none@krn--krn.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 22 Oct 2003 - 12:06:13 CEST

Date: Wed, 22 Oct 2003 12:06:13 +0200
From: Kristen Nielsen <none@krn--krn.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Forøge størrelsen på /var i OpenBSD 3.3

Hej Allan.

Nu kender jeg ikke konkret OpenBSD, men generelt gør man sådan.

Hvis du har ledig plads, der ikke er optaget af en partition, så lav en
partition på dette plads. newfs, så du får et filsysten.

Det er en god ide er at lave de efterfølgende kommandoer i singleusermode.

mount det nye filsystem på /mnt
kopiere filerne fra /var til /new
cd /var
tar -cf - *|(cd /new; tar -xpf -)
rette i /etc/fstab således at det nye filsystem bliver mounted på /var
reboot.

Hvis det ledige plads du har tilhører en partition, kan du overveje
at lægge /var på en af disse diske, men du skal overveje hvad der sker
den dag at disken med /var løber fuld.

Alternativet en ny disk med /var, eller opdele partitionen med for meget
plads i 2 andre partitioner.

Generelt kan jeg kun sige.
Harddisk er så billigt, så der er ingen grund til at spare på pladsen i
/ /usr og /var hvis maskinen skal bruges til noget seriøst - og især
hvis dette er noget længerevarende.

Kristen.