Re: FreeBSD og itanium 2

From: Jesper Louis Andersen (none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 28 Nov 2003 - 00:14:00 CET

From: "Jesper Louis Andersen" <none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
Date: Fri, 28 Nov 2003 00:14:00 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: FreeBSD og itanium 2

Quoting Poul-Henning Kamp (phk@phk.freebsd.dk):

> Men _at_ den leverer varen er der ikke tvivl om, alene det faktum
> at Intel kom væltende ud med deres "P4 Emergency Edition" er bevis
> nok :-)

Bare det at den har et fornuftigt antal registre goer livet saa inderligt
meget lettere for os, der skriver compilere. En registerallokater der benytter
knude-farvning med coalescing giver rigtigt gode resultater naar der er registre
nok at tage af. x86 kraever at man spill'er hele tiden og finder paa grumme grumme
ting saasom spill-coalescing og lignende. Dertil kommer at en del af algoritmerne
er patenterede. Ak, ja...

Jeg hoerte at 20% performance kommer fra det, men haeng mig ikke op paa det.

Og gu hjaelper det dem ikke bare at banke noget cache i en arkitektur der indledende
var hjernedoed. 20 trins pipelines er sindsygt, men det giver det som koeberne vil
have: klokfrekvens i skyerne (Jeg giver taev til P4EE til dem der er i tvivl).

Det er lidt paradoksalt at Pentium-M (dem i Centrino-maskinerne) faktisk er det
P4 burde have vaeret. Men folk vil jo nok vaere kede af at have en 1.4 Ghz maskine
der performer som en 2.6 Ghz P4 og udvikler det kvarte varme fordi den kan slaa
execution units fra den ikke bruger per cyklus.

--
j.