SV: Smart gateway med FreeBSD?

From: Niels Wahlgreen Kristiansen (none@nwk--scandius.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 26 Nov 2003 - 17:59:08 CET

Subject: SV: Smart gateway med FreeBSD?
Date: Wed, 26 Nov 2003 17:59:08 +0100
From: "Niels Wahlgreen Kristiansen" <none@nwk--scandius.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Jeg har tidligere undersøgt dette i forbindelse med et projekt.

Jeg ved at Zyxel har en box ved navn B-4000 som kan netop dette, og som samtidigt er wireless access point. Måske kan du lure af hvordan de gør, ved at se på specifikationerne til denne box. Jeg ved også at der findes tilsvarende produkter uden access point, som er endnu billigere, men så vidt jeg ved er ingen af dem baseret på BSD.

Så vidt jeg kunne forstå eksisterer der et modul til OpenBSD, som giver mulighed for at brugerne skal authenticeres når de åbner en webside og først derefter får de adgang gennem firewall'en, men jeg er sikker på at der er andre på denne liste som ved meget mere end mig om det.

Med venlig hilsen / Best regards

Niels

www.google.com
i hans browser,men i stedet vises en side hvor han skal indtaste
brugernavn og adgangskode. Han prøver at gå ind på andre sider, men det
ser ud til at han skal logge ind. Han indtaster sine brugeroplysninger
og der er ny adgang til Internettet.

Hvordan kan sådan noget løses bedst? Jeg ved ikke rigtig hvad der skal
til af software eller handware. Jeg regner med at man kan løse det ved
at stille en FreeBSD boks op som gateway.

Det skulle gerne være nemt for brugeren at logge ind. Regner med en nem
frontend gennem en browser, hvor brugeren kan logge ind, læse om
systemet og få hjælp. Af andre ring ville jeg gerne redirecte al trafik
på port 25 til vores postserver, så folk ikke skal til at rette i deres
mailklient for at kunne sende mail.

Brugerne skulle gerne kunne styres fra et centralt sted. Gerne fra en
database.

Nogen der har gode idéer til hvordan det kunne løses og links til de
ting der behøves.

/ morten