Re: raid & atacontrol - hvad nu?

From: Simon L. Nielsen (none@simon--nitro.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 30 May 2003 - 19:01:54 CEST

Date: Fri, 30 May 2003 19:01:54 +0200
From: "Simon L. Nielsen" <none@simon--nitro.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: raid & atacontrol - hvad nu?

On 2003.05.30 18:36:48 +0200, Michael Andreasen wrote:
> Hey.. Jeg har købt et Promise Ultra TX2 raid kort.

Hmm, sikker på det er et RAID kort? Ultra 100|133 TX2 "bare" et ATA
kort...

> Så vidt jeg kan forstå så skal man benytte atacontrol(8) til at lave et
> raid1 mirror.

Du burde også kunne gøre det i kortets BIOS under boot.

> # Atacontrol rebuild ar0
>
> Men så låser den bare prompten, og der sker ’tilsyneladende’ ikke mere,
> idet ingen HDD lamer lyser.

Da diskene bliver kopieret sekventielt vil der jo ikke være nogen "larm"
fra disk søgning, så det er ikke sikkert diskene siger så meget.

Brug atacontrol status ar0 til at se om den er igang med at lave noget
efter du har kørt atacontrol rebuild (i en anden consol e.l.).

> Er jeg helt gal på den? Jeg har læst ’man atacontrol’ om og om igen, og
> er ikke blevet klogere.

Den er ikke så god til forklare det, er mest reference... Oplagt emne til
håndbogen hvis der er nogen der har lidt ekstra tid :)

Det lyder som om du er på rette spor.

Husk btw. at prøve hvad der sker hvis en disk fejler så du ved hvad du
skal gøre før du står i sitiationen. Hvor langt du vil gå er så op til
dig.

--
Simon L. Nielsen