Re: IDE raid (hardware)

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 27 May 2003 - 18:23:33 CEST

Date: Tue, 27 May 2003 18:23:33 +0200 (CEST)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: IDE raid (hardware)
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej.

> Jeg synes at mindes at der her var nogle indlæg
> omkring IDE-RIAD
> Mirroring af 2 ide diske

> Eller er der nogen der kender til andre
> ”prisbillige” løsninger?

En mulighed er Adaptec's ATA RAID 2400A
RAID-kontroller. Den koster godt nok ca. 3.000 kr. men
du kan sætte fire IDE-diske i, al RAID håndteres på
kortet, og er certificeret til FreeBSD af Adaptec.

Hvis du kører RAID 3 eller 5 med fire diske, vil en
fjerdedel gå til paritet. Med to diske fungerer den
ene blot som støtteben, ergo en lidt dårlig udnyttelse
af disken(e).

Har ikke selv prøvet denne kontroller, fandt denne da
jeg undersøger internet såvel som eksterne løsninger.
Andre kan nok bidrage med deres erfaringer mht. til
dette kort.

Hilsen
Claus

Yahoo! Mail (http://dk.mail.yahoo.com) - Gratis: 6 MB lagerplads, spamfilter og virusscan