Re: IDE raid (hardware)

From: Simon L. Nielsen (none@simon--nitro.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 27 May 2003 - 18:25:48 CEST

Date: Tue, 27 May 2003 18:25:48 +0200
From: "Simon L. Nielsen" <none@simon--nitro.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: IDE raid (hardware)

On 2003.05.27 17:23:00 +0200, Michael Andreasen wrote:

> Jeg synes at mindes at der her var nogle indlæg omkring IDE-RIAD
> hardware løsninger til (relativt) få penge? Som fungerede fint til alm.
> Mirroring af 2 ide diske
>
> Kan det passe at det var Promise TX2 der kører ok på FreeBSD4.8 ?

Lyder rigtigt... se ata(4) for en liste over supportede ATA (og ATA RAID
controllere).

> Eller er der nogen der kender til andre ”prisbillige” løsninger?

Promise og Highpoint er vist de bedst udbredte/understøttede billige
"hardware" RAID løsninger der findes.

Jeg har selv et Adaptec 2400A, men den er i den lidt dyrere ende, men
virker umidelbart rigtig godt.

> p.s. Jeg har overvejet software raid, men jeg synes de muligheder der er
> til FreeBSD virker rimeligt totalt uoverskuelige :o)

Hvis det bare er simpel RAID1 burde ata(4)'s software RAID nu virker
ganske fint og være rimeligt simpel at sætte op. Se evt.
raidcontrol(8), men et Highpoint/Promise kort er helt sikkert simplere.

--
Simon L. Nielsen